Miten aikatauluttaa opiskelua?

Jaa ja välitä

Mietitkö, miten saat järkevästi aikataulutettua kaikki kurssit ja niiden tehtävät sekä palautettua ne ajoissa? Kerron sinulle muutaman vinkin, miten aikataulutat opiskelua ja menestyt opinnoissa.

Korkeakouluopinnoissa suoritetaan keskimäärin 30opintopistettä puolessa vuodessa, mikä voi tarkoittaa arviolta kuusi kurssia. Väkisinkin menossa on useampi kurssi päällekkäin. Koska korkeakoulussa kurssivalinnat tehdään itse, ei niitä ole rytmitetty järkevästi vaan joskus saattaa olla todella tyhjää kalenterissa, kun taas toisella hetkellä hukut tehtäviin.

Viimeistään korkeakoulussa sinun tulee opetella antamaan itsellesi läksyjä ja osata pilkkoa kurssikokonaisuus, sen tavoitteet ja tehtävänannot pienempiin osiin ja päiväkohtaisiksi tavoitteiksi sekä tehtäviksi. Tässä postauksessa kerron, kuinka annat itsellesi läksyjä.

Lue myös: Kurssihamsteri korkeakoulussa.

1. Miten pääsen alkuun?

Katso koulunne kurssi-ilmoittautumisjärjestelmästä, mitä kursseja sinulla on alkamassa ja milloin. Varmista myös, että olet ilmoittautunut kaikkiin opetussuunnitelmasi mukaisille kursseille. Avaa kalenteristasi vuosinäkymä sivu ja kirjaa sinne:

1. Milloin kurssien ilmoittautumispäivät alkaa ja milloin päättyy.
2. Milloin jokainen kurssi alkaa ja milloin se päättyy.

Viimeistään nyt hommaa itsellesi kalenteri, jos sinulla ei sellaista vielä ole. Lue vinkit parhaan kalenterin löytämiseen täältä.

2. Mistä kurssista ja tehtävistä aloitan?

Kokonaisuus haltuun ja valitse yksi yhteinen aihepiiri.

Jos useampi kurssi alkaa samaan aikaan, niin aloita ottamalla haltuun kokonaisuudet. Tarkastele, nouseeko kursseissa esiin samoja aiheita ja tukevatko ne toisiaan. Jos kurssitehtävien aihevalintaan voi itse vaikuttaa tee samasta aihepiiristä kurssien tehtävät. Jos sinulla on vaikka mediakasvatuksen kurssi sekä markkinoinnin kurssi yhtä aikaa, voit tarkastella molempia kurssitehtäviä ikääntyneiden näkökulmasta. Miten ikäihmiset käyttävät sosiaalista mediaa ja miten kohdentaa markkinointia sosiaalisessa mediassa ikäihmisille?

Ensin tutustu, sitten kirjoita.

Opinnot aloitetaan aina siitä, että tutustutaan aiheeseen ja etsitään tietoa. Saattaa tuntua siltä, että pitäisi tehokkaasti lähteä heti kirjoittamaan kurssitehtäviä, mutta usko minua, kun kerron, että kirjoittaminen on tehokkaampaa, kun tiedät, mistä kirjoitat. Eli silmäile kirjoja ja artikkeleita aiheeseen liittyen, katso videoita, osallistu luennoille ja kuuntele podcasteja sekä tee muistiinpanoja! Kirjoita ylös ajatuksen juoksuasi!

Lue myös: Laaja tehtävänanto. Miten päästä alkuun opiskelussa?

Etkö tiedä, minkä kurssin tehtävistä aloittaisit? Aloita siitä, mikä sinua kiinnostaa ja motivoi eniten. Tarkastele kurssien pituuksia. Onko jokin kurssi lyhyempi kuin muut? Tällöin voit suorittaa kurssien tehtävät myös peräkkäin. Aloita ajallisesti lyhyestä kurssista ja tehokkaasti tee sen tehtävät ja palauta ajoissa, niin voit keskittyä muiden kurssien tehtäviin tämän jälkeen. Mutta miten aikatauluttaa opiskelua, kun kurssit kulkee rinnakkain?

3. Miten teen lukujärjestyksen?

Muistele, miten peruskoulussa opiskelu kulki. Sinulla oli lukujärjestys ja päivän aikana oli useamman aineen tunteja. Tämän jälkeen menit kotiin ja teit läksyt. Korkeakouluopinnoissa kurssit voi koostua todella erilaisista elementeistä, kuten ryhmätöistä, esitelmistä, pitkistä esseistä ja pienemmistä tehtävistä. Ja kurssi voi siis sisältää nämä kaikki yhtä aikaa ja sinun tulee osata aikatauluttaa, opiskella ja osoittaa oppimasi näiden kautta. Seuraavaksi viisi askelta, millä aloitat kalenterin täyttämisen ja opiskelun aikatauluttamisen.

1. Merkitse kalenteriin luennot ja muut opetuskerrat.
2. Merkkaa ylös tehtävien palautuspäivät – deadlinet.
3. Kirjaa kalenteriin koepäivät.
5. Merkitse jokaiselle päivälle aikaa “läksyjen” tekoon.

4. Miten annan läksyjä itselleni?

Lue kurssin ohjeistus kerran läpi kokonaan, vaikka et ymmärtäisikään ihan kaikkea. Ota kynä ja paperi ja lue kurssin ohjeistus ja tavoitteen uudelleen läpi tehden muistiinpanoja. Kirjaa ylös kurssin tavoitteet, eli mitä sinun tulisi oppia kurssin aikana. Tavoitteet kertovat, miten teet kurssin tehtävät ja mitä osaamista sinun tulee tehtävien kautta osoittaa. Kirjaa ylös myös, mitä tehtäviä tulee tehdä ja palauttaa. Katso, missä tehtävissä tulee ensimmäisenä palautuspäivä vastaan ja aloita niistä. Kurssit saattavat sisältää pieniä tehtäviä, joihin on esimerkiksi viikko aikaa tehdä ja näiden lisäksi voi olla isompi tehtävä, joka palautetaan kurssin päätteeksi. Aloita pienistä tehtävistä. Kirjaa nyt viimeistään niiden palautuspäivät kalenteriin.

Työvaiheet

Pohdi ja kirjaa ylös, mitä työvaiheita tehtävän suorittaminen vaatii. Onko aihe vieras, joudutko etsimään paljon tietoa, vai voitko pian aloittaa jo kirjoittamisen? Vaiheita voi olla esimerkiksi:
1. Tutustu aiheeseen ja etsi monipuolisia tietolähteitä, kuten kirjoja, videoita, podcasteja ja tutkimuksia. Rajaa aihe.
2. Lue aiheesta ja tee muistiinpanoja – rakenna mind map tai kokoa ja rakenna muulla tavalla tietoa yhteen. Rajaa aihetta.
3. Suunnittele tehtävä. Mieti väliotsikot ja kysymykset, joihin vastaat tehtävässä.
4. Aloita tehtävän tekeminen. Tämä voi tarkoittaa esseen kirjoittamista, esitelmää, videota tai mitä ikinä kurssin ohjeistuksessa on pyydetty tekemään.

Jos tehtävä on pitkä, jaa työskentelyä useammalle päivälle. Aivot tarvitsee aikaa prosessoida ja jäsennellä tietoa. Voit aikatauluttaa tehtävän tekemisen kahdelle viikolle esimerkiksi niin, että käytät kaksi päivää tietolähteiden etsimiseen, minkä jälkeen perehdyt tietoon ja teet muistiinpanoja kolmen päivän ajan. Näiden päivien aikana sinulla herää varmasti ajatuksia sekä kiinnostusta lähestyä asiaa jostain tietystä näkökulmasta. Rajaa aihetta sen mukaan. Kirjaa ylös kysymyksiä, joita tulee mieleen. Voit hyödyntää niitä tehtävän rakentamisessa.

Seuraavalla viikolla suunnittele alustavat väliotsikot ja kysymykset, joihin vastaat tehtävässäsi. Aloita kirjoittamaan. Sinun ei tarvitse kirjoittaa valmista tekstiä. Kunhan kirjoitat! Toisena päivänä, lue edellisenä päivänä kirjoittamasi teksti nopeasti läpi ja jatka kirjoittamista. Pari sivua päivässä tekee jo kymmenen sivua viikossa(viikonloppu levätään).

Priorisointi

Kun tehtävää on paljon, sinun tulee asettaa tehtäviä tärkeysjärjestykseen. Niin kuin aikaisemmin mainitsin, voit aloittaa siitä, mikä sinua kiinnostaa eniten. Laita yksi tehtävä ensin kunnolla alkuun niin, että olet kirjoittamisvaiheessa menossa. Kun olet tätä tehtävää kirjoittanut muutaman sivun, voit aloittaa rinnalla toisen kurssitehtävän työstämisen. Kun kalenterissasi lukee, että kirjoita vähintään kaksi sivua ensimmäisen kurssin esseetä, lisää sille päivälle vähintään 30minuuttia perehtymistä toisen kurssin tehtävän aiheeseen ja tietolähteiden etsimistä. Kopioi tästä alapuolelta kalenteriisi vinkit, miten aikatauluttaa opiskelua.

Turkoosi-punainen lukujärjestys, missä esimerkki kurssitehtävien aikatauluttamisesta.
Esimerkki, miten rytmittää tehtävien tekoa.
Turkoosi-vihreä lukujärjestys, missä toinen esimerkkiviikko, miten aikatauluttaa kurssitehtävän tekoa.
Canva tarjoaa ilmaisia pohjia lukujärjestyksen tekoon.

5. Stressin hallinta opiskelun keskellä.

Siirtymävaiheet.

Tällaisessa prosessin omaisessa työskentelyssä vaaditaan keskeneräisyyden sietämistä. Tätä taitoa kannattaa harjoitella, sillä sitä tulet tarvitsemaan myös työelämässä. Kun olet siinä vaiheessa, että työstät useampaa tehtävää saman aikaisesti, kiinnitä huomiota siirtymävaiheisiin. Irrottaudu kunnolla ensin tekemästäsi tehtävästä. Siirrä kaikki siihen liittyvät asiat sivuun ja tee välissä jotain muuta. Käy ulkoilemassa, syö, keitä kahvit, tiskaa, joogaa tau medioita. Tyhjennä pää. Tämän jälkeen orientoidu seuraavaan tehtävään. “No niin, mitäs tässä olinkaan tekemässä. Olin etsinyt näitä kirjoja ja seuraavaksi piti etsiä videoita aiheeseen liittyen. Mitä kirjoja olinkaan löytänyt? Millä hakusanoilla kannattaisi etsiä videoita?”

Fiilistele!

Muista irrottautua koulutehtävistä myös päivän päätteeksi. Irrottautumisen lisäksi motivaatioon ja suoriutumiseen opinnoissa vaikuttaa myös orientoituminen päivään. Aamuisin käytä hetki siihen, että tarkastelet, mitä on tulossa päivän aikana. Etsi päivästä innostavia asioita ja fiilistele niitä. Kuvittele, että olet lähdössä kavereiden kanssa viettämään iltaa. Usein ennen illan viettoa valmistaudutaan, kukin omalla tavallaan. Usein myös kavereiden kanssa hehkutetaan tulevaa iltaa ja fiilistellään etukäteen tulevaa. Pyri tähän samaan joka aamu. Arjesta juhlaa ja menestyt opinnoissa.

6. Tavoitteet.

Missä näet itsesi viiden vuoden päästä? Tai jos kaikki olisi mahdollista, missä toivoisit olevasi viiden vuoden päästä? Pysähdy aina välillä miettimään pitkän aikavälin tavoitetta. Jos stressaat koulutehtäviä ja kiireen keskellä piiskaat itseäsi koviin suorituksiin, pysähdy miettimään, mitä merkitystä arvosanoilla on pitkän tähtäimen tavoitteisiin nähden? Riittäisikö vähempikin? Jos sinulla on useampi kurssi päällekkäin menossa valitse, mitkä ovat sinulle merkityksellisimmät kurssit ja keskity niihin. Suorita muut kurssi niin, että ne menevät läpi ja saat tarvittavan osaamisen niistä. Ei enempää.

Työmarkkinoilla ollaan kiinnostuneita osaamisestasi. Arvosanojasi ei tulla katsomaan. Näin ainakin uskaltaisin väittää. Keskity osaamisen kerryttämiseen ja osaamisen sanoittamiseen sekä osoittamiseen. Hyvät arvosanat tulevat siinä sivussa.

Jaa ja välitä

4 kommenttia artikkeliin “Miten aikatauluttaa opiskelua?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.